czwartek 30 stycznia 2020, Poradnik bezpieczeństwa

Sprzedaż danych użytkowników antywirusa Avast

Lost24

Serwisy PCMag i Vice przeprowadziły dziennikarskie śledztwo, które odkryło, że jeden z najpopularniejszych producentów darmowych antywirusów Avast handluje danymi swoich użytkowników.


Avast za pośrednictwem spółki Jumpshot sprzedawał dane związane z kliknięciami użytkownika. Jumpshot oferuje dostęp do danych od 100 milionów ogólnoświatowych użytkowników i 20 milionów użytkowników aplikacji. Dana osoba mogła prześledzić wyszukiwania w Google, mapach Google, filmy oglądane YouTube, słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę, Facebooka i Instagrama, profile Linkedln. Avast broni się tym, że dane te są anonimowe, więc nie można powiązać ich z konkretną osobą. Jednakże, tak dokładne informacje jak konkretna data, lokalizacja i frazy wpisywane w wyszukiwarkę mogę posłużyć do identyfikacji danej osoby. Jak podaje portal Next rekord oprócz danych wymienionych powyżej, zawiera identyfikator urządzenia, tak więc na podstawie tego można utworzyć chronologiczną historię przeglądania sieci z konkretnego urządzenia.


Z usług Jumpshot korzystały znane firmy jak Nestle, Pepsi, Loreal, czy też TripAdvisor.


Pocieszającym jest fakt, że zapewne dane marki interesowały bardziej dane statystyczne, niż dane o konkretnych osobach.
Użytkownicy antywirusa Avast mogą wyłączyć śledzenie w ustawieniach programu, na etapie instalacji oprogramowania jak i po instalacji, w zakładkę ustawienia prywatności odznaczamy pole zgodę na udostępnianie danych.