poniedziałek 26 marca 2018, Poradnik bezpieczeństwa

Większe bezpieczeństwo konsumentów – koniec z naciąganiem na usługę SMS Premium

Lost24

Sejm przyjął nowelizacje prawa telekomunikacyjnego, dzięki czemu konsument ma być lepiej chroniony na wszelkiego rodzaju próby naciągania na usługi SMS Premium.


Wiele razy pisaliśmy wam o wyłudzeniach na smsy o podwyższonej opłacie. Od teraz w momencie podpisania umowy z operatorem, konsument będzie określać wysokość progu, jeśli tego nie zrobi domyślna wartość wyniesie 35 złotych. Jest to zabezpieczenie chroniące przed utratą dużych kwot pieniędzy, gdyż po osiągnięciu progu wyznaczonego przez konsumenta załączy się automatyczna blokada numerów Premium.


Ministerstwo Cyfryzacji wprowadziło także zabezpieczenie za pobieranie cyklicznych opłat za aktywowaną usługę SMS Premium. Operator będzie miał obowiązek poinformowania swojego klienta, że przystępuje do usługi cyklicznej z podaniem kwoty jaka będzie pobierana z konta konsumenta za dany okres.


Dużym plusem jest również nowe uprawnienie UKE, będzie on mógł nakazać danemu podmiotowi usunięcie informacji reklamowych dotyczących danej usługi Premium, przykładem mogą być informacje reklamowe umieszczane w portalach społecznościowych.


Ułatwiony ma być także proces reklamacji. Do tej pory organizatorzy usług Premium ukrywali przed konsumentem dane kontaktowe, co w dużym stopniu utrudniało reklamację. W obecnej chwili w rachunku telefonicznym będą widniały dane kontaktowe podmiotu, z którym konsument zawarł umowę – firmą organizującą konkurs.


Wprowadzone zmiany to duży krok w ochronie konsumentów przed naciągaczami, jednakże nie zwalnia to ich od zachowania ostrożności i unikaniu konkursów powiązanych z usługą SMS Premium.